22 april 2010

Nakna damer

Jag ska göra några inlägg om alla nakna tanter vi har här hemma. Och då är inte jag en av dem. Nej, vi pratar om tanter i skulpturform. Det har blivit så många att det nästan är komiskt. Vad ska folk tro om oss, brukar jag fråga min man. Därför tänkte jag att det är lika bra att skyffla ut det hela på nätet.

Först ut i min nakna-dam-följetong är hon som sitter under vår trappa. Hon är störst. Mycket större än jag. Skulpturen har det fantasifulla namnet "sittande dam" och är gjord på 40-talet av den framlidne målaren och skulptören Thorwald Alef. Det är en gipsförlaga till ett original i sten, som finns i entrén på Strandvägen 1 i Stockholm, där Alef själv bodde. Han producerade framförallt många offentliga verk under sitt liv, men samarbetade även med Estrid Ericsson på Svenskt Tenn. Butiken ligger ju bara några portar längre bort, på Strandvägen 5.

Jag gillar damen. Hon blickar ut mot vår trädgård och ser rätt nöjd ut där hon sitter. Kanske längtar hon efter sin tvillingsyster på fina gatan i stan. Jag får komma ihåg att hälsa till henne nästa gång jag är där.

Foto: UT&IN

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails