15 februari 2010

Out of the box

Svenskt Tenns grundare Estrid Ericson föddes nästan 100 år före mig. Trots det har hon inspirerat mig, och många därtill, att tänka "out of the box" när det gäller inredning. Att våga blanda mönster och färger. Att sätta känsla framför skolboks-estetik.


I sin Inredningskatekes skrev Estrid 1939:
"Vi får aldrig glömma, att vi bör ha så stor frihet i vårt hem, att vi inte behöver avstå från ett föremål bara därför att det skulle äventyra vår estetiska formalism. Det är inte en viss konstruerad färgharmoni, som ger ett hem dess personliga prägel, det är alla de föremål som samlar sig under ett liv".
Det stämmer så väl med dagens trend där det personliga hemmet står i centrum. Att blanda gammalt med nytt, olika materialval, färger och personliga favoriter.


Just nu pågår utställningen Going Gray i butiken, som syns på bilen ovan. Det är illustratören Mats Gustafson och designern Ted Muehling som har skapat en hemmiljö inspirerad av Estrid Ericson och Josef Frank.


Stolen är en smakprov på mitt egen våga-blanda-som-du-vill-försök. En vräkig Chippendale-stol, en enkel fårfäll och en linnekudde från Svenskt Tenn. Slutligen måste jag bara få lägga till att Svenskt Tenns firmamärke ritades av Akke Kumlien på 20-talet. Fint namn, tycker jag.

Foto: UT&IN, Svenskt Tenn samt UT&IN

1 kommentar:

Anonym sa...

Så intressant det är att läsa på din blogg. Fina bilder också. Acke är ett fint namn det heter ett av mina barnbarn.

Related Posts with Thumbnails