9 februari 2010

Lisa Larson

Jag tycker mycket om Lisa Larsons keramik. Den enkla "bulligheten" tilltalar mig. Jag skulle gärna bli ägare av hennes avbildning av Gunnar Sträng. Inte för att jag har eller har haft något speciellt förhållande till Herr Sträng men nog är det komiskt att han var finansminister, hette Sträng och dessutom såg sträng ut. Allt detta har Lisa Larson lyckats återge i skulpturen som passande nog är en sparbössa. Min farfar hade en i bokhyllan. Det vill jag också ha.


Att man kan fynda på loppisar är inget nytt, men det går faktiskt att fynda i antikaffärer likaså. I somras kom jag över två ljusstakar i Lisa Larsons julserie för Åhlens i antikaffären i Simrishamn. 40 kronor fick jag ge. Ett kap!
En annan Lisa Larsson värd att nämna är Second Hand-butiken med samma namn på Söder i Stockholm. Där kan man hitta riktigt bra saker.

Foto: Auktionshuset Metropol samt UT&IN

1 kommentar:

Anonym sa...

snygg blogg! keep up the interesting and good work!

Related Posts with Thumbnails