26 juli 2010

Kakan med stort K


Ja, nu har jag faktiskt gjort det. Bakat en kaka som är ätbar. Jag har många misslyckade tegelstenar bakom mig. Till och med min man har erkänt att just baka kanske inte är min starkaste sida. Men så i går kväll gjorde jag - the Cake. Jag har samlat på mig en massa tips och nu kombinerade jag dem alla. Riktigt smör, inte varmluft i ugnen, vända ner, inte röra och så vidare. Tack alla ni som bidragit :-) Receptet hittade jag i senaste numret av Hus&Hem:

100 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
1 apelsin
1 msk lavendelblommor
2,5 del vetemjöl
1 tsk bakpulver
Pärlsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Tvätta apelsinen och riv ner skalet i smeten. Rör ner lavendel, mjöl, bakpulver och smält smör. Häll upp smeten i en smord form och grädda den i 10 minuter. Ta ut den och garnera med pärlsocker. Ställ in den igen och grädda i ytterligare ca 30 minuter. Känn med sticka. Låt den svalna på galler.


Foto: UT&IN

2 kommentarer:

Queen Desiree's goals sa...

Är du säker på att den gick att äta? Den var ju super vacker... :)

Jag kan bara gratulera, för jag kan inte heller baka, och jag blir lite avis!

Jenny sa...

Du kan få alla tips som jag har samlat på mig :-) Kram

Related Posts with Thumbnails